„Chcę wykorzystać ten pakiet do końca, skończyć ten projekt, zamknąć temat, a potem zawiesić działania” – ile razy zdarzyło Ci się usłyszeć ten tekst od klienta? Jeśli ani razu, masz ogromne szczęście. Większość przedsiębiorców jednak spotkała się z nim niejeden raz. To zupełnie normalne, że klienci odchodzą. Co jednak robić, gdy robi to kilku jednocześnie? Zapraszam na podcast.

Prowadzenie firmy ma to do siebie, że nic nie jest dane raz na zawsze. A zwłaszcza klient. Przekonałam się o tym kilkukrotnie. Ostatni raz w połowie lutego, kiedy to nagle część moich klientów całkowicie wstrzymała swoje działania promocyjne z uwagi na wojnę na Ukrainie. Inni wykorzystali ten moment, by powiedzieć mi, że odchodzą. Jeszcze inni przestali się odzywać w ogóle i do dziś mam z nimi sporadyczny kontakt. Ci, którzy pozostali, działali systematycznie i głównie ich działania sprawiły, że Pretty Well Done nie padło na ryjek. 

Głównie, bo jednak w utrzymaniu pozycji pionowej pomogło kilka innych aktywności, które w tym czasie podjęłam. Jeśli od Ciebie też czasem odchodzą klienci, posłuchaj, jak możesz sobie z tym poradzić.

Wolisz słuchać niż czytać? Zapraszam!

DLACZEGO KLIENT REZYGNUJE ZE WSPÓŁPRACY

To, że klienci odchodzą, jest całkowitą normą w biznesie. Kończą się projekty, kończą się wspólne tematy, czasem wyrastasz z jakiejś współpracy i sama podejmujesz decyzję o rozstaniu. Bywają jednak momenty, że tych „odejść” jest więcej i wtedy naprawdę trudno jest zachować spokój. Pal licho, jeśli prowadzisz firmę sama, masz puchatą poduszkę finansową i jesteś odpowiedzialna jedynie za siebie. Gorzej, kiedy za Twoimi działaniami stoi zespół, a Ty czujesz się odpowiedzialna za jego losy.

W ostatnich latach miałam kilka fal takich rezygnacji ze współprac lub tymczasowego zawieszenia wspólnych działań. Można powiedzieć: Był czas przywyknąć. Ale nie, kiedy budżet zaczyna się chwiać, zachowanie zdroworozsądkowego myślenia bywa trudne. Co robić, gdy na koniec miesiąca od połowy swoich klientów słyszysz: Na razie mamy inne plany… ? Dziś powiem Ci o 7 krokach, które możesz podjąć.

#1 ZASTANÓW SIĘ NAD PRZYCZYNĄ TEJ DECYZJI

Klienci odchodzą z jakiegoś powodu. Czasem są to przyczyny wewnętrzne – na przykład przestaje być Wam ze sobą po drodze. Czasem jednak są zupełnie niezależne od tego, co robisz i jak działasz. Klientowi może przestać się spinać budżet, sam może mieć mniej zleceń albo… przychodzi globalny kryzys (wojna, pandemia) – w takich sytuacjach nic dziwnego, że postanawiają ciąć koszty.

#2 POROZMAWIAJ Z KLIENTEM I ZAPYTAJ O JEGO DECYZJĘ

Nie potrafisz dojść przyczyny? Zapytaj. Porozmawiaj z klientem. Dowiedz się, jakie są jego motywacje. Być może będziecie mogli nadal współpracować, ale w ograniczonym zakresie. Albo na innych warunkach. Z każdej sytuacji jest wyjście. Zanim je jednak znajdziesz, musisz wiedzieć, dlaczego znalazłaś się w punkcie, w którym jesteś aktualnie.

#3 POMYŚL, CO MOŻESZ ZMIENIĆ W SWOIM DZIAŁANIU

Może być tak, że wina leży również po Twojej stronie. Zastanów się, co możesz zmienić w swoim działaniu, by klient zaufał Ci na nowo. A jeśli to nie ten case… zaproponuj klientowi inne formy współpracy. Jeśli do tej pory był zadowolony z Waszych wspólnych działań, a na jego decyzję wpływa czynnik zewnętrzny, postarajcie się wspólnie rozwiązać ten temat. Nie pal za sobą mostów i nie mów: Mam to gdzieś. Przecież to nieprawda 🙂

#4 CZY NA PEWNO DALEJ CHCESZ PRACOWAĆ W TEN SPOSÓB?

Zastanów się, czy na pewno dalej chcesz robić to, co robisz – być może wypaliłaś się, a klienci przestali widzieć efekty. To też może być jeden z powodów, dla których klienci odchodzą. Nie czują zaangażowania z Twojej strony. Jeśli przez ostatnie kilkanaście miesięcy robiłaś wciąż te same projekty, nic dziwnego, że masz dość. A klient to czuje. Dla niego jego firma jest jak dziecko, które Ty wychowujesz, bo trzeba. A nie dlatego, że chcesz. Nic dziwnego, że szuka innej superniani. 

Być może to czas na zmiany… w tym, co robisz?

#5 POSZUKAJ NOWYCH ZLECEŃ

Najprostsze z możliwych rozwiązań. W zasadzie wciąż powinnaś mieć oczy otwarte na nowe okazje i współprace. Kto wie, co przyniesie jutro 🙂

#6 ZMODYFIKUJ SWOJE DZIAŁANIA

Zatrzymaj się na chwilę i przemyśl swoją aktywność. Może to idealny czas na modyfikację działań. Albo zmianę strategii, nowy biznesowy projekt, pomysł, który od dawna odkładasz na moment, kiedy będzie trochę czasu. No to właśnie ten czas nadszedł. Bierz się do działania.

#7 NIE PANIKUJ

To w zasadzie powinien być pierwszy punkt. I najważniejszy. Wiem, powiesz, łatwo mi mówić… wcale nie. Na samym początku opowiedziałam Ci dlaczego. Ode mnie też odchodzą klienci. Ja również rezygnuję ze współprac. I od czasu do czasu wsłuchuję się w siebie i zadaję sobie pytanie, czy jeszcze chcę to robić.

Dlatego nie panikuj. Strach jest złym doradcą. Lepiej w takim momencie porozmawiać z kimś, kto zna biznesowy świat od podszewki. A przynajmniej dość dobrze. Trochę lepiej niż Ty. Posłuchaj, co ma Ci do powiedzenia.

Utrata zlecenia, zmiana klienta, zmiana sposobu działania to normalna kolej rzeczy w momencie, gdy jesteś właścicielką firmy. Każda z nas przeżywa takie momenty. Każda czasem wątpi. Głowa do góry i szukaj rozwiązania. Jestem pewna, że leży gdzieś niedaleko.

A jeśli potrzebujesz wsparcia w znalezieniu zleceń, polecam Ci jeden z moich flagowych kursów – „Gdzie ci klienci”. Dowiesz się z niego wszystkiego, co powinnaś wiedzieć na temat procesu pozyskiwania klienta w sieci. W kolejnych 6 modułach opowiadam:

✔ Kim jest klient idealny.

✔ O tworzeniu ofert — wszystko, co musisz wiedzieć o ofertach, które zachwycają klientów.

✔ Jak nie stracić potencjalnego klienta — podsumowanie rozmowy i follow up.

✔ Umowa z klientem — jak napisać ją dobrze oraz dlaczego oprócz umów warto zawierać kontrakty.

✔ Gdzie szukać klientów.

✔ Jak wyceniać swoje usługi.

 

 


Dziękuję Ci, że poświęciłaś swój czas na przeczytanie i/lub przesłuchanie tego tekstu. Jeśli interesuje Cię freelance, zamiana etatu na własną działalność, skuteczny home office i skalowanie biznesu – pozostańmy w kontakcie:

Odwiedź moją stronę www.karolinabrzuchalska.pl.

Polub mój fanpage na FB.

Obserwuj mój profil na Instagramie.

I na LinkedIn.

Bardzo polecam Ci też moje podcasty: Co we freelansie piszczy, Jak dobrze zacząć oraz Freelance bez cenzury.

Jeśli masz jakieś pytania, zawsze możesz też do mnie napisać >> KLIKAJĄC TUTAJ

Karolina