JAK ZOSTAĆ NAJLEPSZYM SPECJALISTĄ W BRANŻY

Zastanawiałeś się kiedyś nad tym, dlaczego różne osoby, działające w tej samej branży, osiągają więcej niż inne? Mają więcej szczęścia? Ciężej pracują? A może stoi za nimi znane nazwisko, wypromował ich ktoś rozpoznawalny, stali się złotym dzieckiem? Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista. Ale jeśli chcesz poznać receptę na to, jak zostać najlepszym specjalistą w branży, czytaj dalej. Kilka z tych punktów na pewno Ci się przyda ;).

To nie jest tak, że zaczynasz pracę i nagle BUM! Cały świat zaczyna o Tobie mówić, klienci polecają Twoje usługi na prawo i lewo, a Ty leżąc nad brzegiem basenu i sącząc drinka, leniwie odganiasz się od zleceń jak od natrętnych much. Niestety. To nie ta rzeczywistość. W naszej, tej równoległej, na sukces trzeba najczęściej zapracować. I sporo poświęcić – czasu, pieniędzy, nerwów i wielu innych czynników. Jakie są zatem główne lifehacki, by zostać najlepszym specjalistą w branży?

ABY BYĆ NAJLEPSZYM SPECJALISTĄ W BRANŻY, MUSISZ NA TO ZAPRACOWAĆ

jak zostać najlepszym specjalistą w branży

Uwierz mi, bardzo rzadko zdarza się taki wrodzony talent, wręcz na poziomie geniuszu, że nie trzeba robić nic. Nawet jeśli jakieś umiejętności przychodzą Ci łatwiej niż innym, najczęściej to nie wystarcza. Może nie musisz pracować tak ciężko jak inni, by czegoś się nauczyć, jednak aby się wypromować, dać się innym poznać już tak.

Pracując jako Wirtualny Office Manager, Wirtualna Asystentka, czy freelancer z dowolną specjalizacją, możesz naprawdę wymiatać. Możesz działać rewelacyjnie szybko, dokładnie, mieć szerokie kompetencje i wachlarz usług jak małe przedsiębiorstwo. Serio, można. Tylko co z tego? Jeśli nie będziesz wiedzieć, jak dotrzeć do klientów, jak ich zdobyć i co najważniejsze jak ich utrzymać, te umiejętności pozostaną jedynie umiejętnościami. Na poziomie geniuszu, ale schowanego w szufladzie.

Co więcej, możesz być najlepszym specjalistą w swojej branży, możesz mieć klientów, ludzie mogą kochać Cię nie tylko za to, co umiesz, ale i za Twoją osobowość, jeśli jednak spoczniesz na laurach i nie będziesz się rozwijać, szybko spadniesz z piedestału. Sad but true.

ŚWIAT NIE KRĘCI SIĘ WOKÓŁ CIEBIE

pokora

Nie powiedzieli Ci o tym w dzieciństwie? Wybacz, że rozwiewam złudzenia ;). Zauważ, że kiedy rozmawiasz z innymi, wiele osób ma tendencje do opowiadania tylko o sobie. Nawet jeśli dyskusja zatacza znacznie szersze kręgi, oni i tak znajdą sposób na to, by wtrącić argument z perspektywy ja i nawiązać do własnych przeżyć. To zupełnie naturalne.

Jeśli jednak chcesz być najlepszy, nie możesz skupiać się wyłącznie na sobie. To znaczy… możesz, ale nie obiecuję, że osiągniesz wszystko. Dobrze jest od czasu do czasu rozejrzeć się dookoła. Posłuchać innych ludzi, zobaczyć, co robią. W którym kierunku podążają. Sprawdzić, czego nie wiesz, czego możesz się douczyć, a w czym możesz pomóc. Nie stój w miejscu. Znajdź lepszego od siebie i ucz się od niego. Dobrze jest mieć swojego mentora – osobę, która jest już o krok lub kilkaset kroków dalej niż Ty. Osoba, która przeszła podobną ścieżkę i która pokaże Ci, jakich błędów nie popełniać.

Podejdź do tej wiedzy z pokorą. Zadzieranie nosa i zakładanie, że inni i tak są gorsi, więc Ty nie musisz się starać, nie wróży długiej kariery. Co więcej, podejdź z pokorą do swoich umiejętności. Ufaj temu, co umiesz, ale nie zakładaj, że wiesz wszystko. Nikt nie wie ;).

CHCESZ BYĆ NAJLEPSZY? UNIKAJ TYCH ZACHOWAŃ JAK OGNIA

pracuj więcej

W ostatnim czasie spotkało mnie kilka sytuacji, które bardzo wybiły mnie z rytmu i sprawiły, że musiałam siąść i zastanowić się nad tym, czy ze mną jest coś nie tak. W mojej pracy Wirtualnego Project Managera zawsze dążę do tego, żeby wszystkie terminy były dotrzymane, usługi wykonane na najwyższym poziomie, a klient był zadowolony. Kiedy jednak przyszło do realizacji mojego własnego projektu – książki „Rzuciłam pracę i co dalej?” – zderzyłam się ze ścianą. Bolesne to było uderzenie. Okazało się, że rzeczy, które dla mnie są oczywiste, nie są takie dla innych. Zabolało mnie to szczególnie mocno, ponieważ usługi niewykonane na najwyższym poziomie – a takich oczekiwałam – miały wpływ na termin i omal nie położyły całego projektu.

Chcesz być najlepszy w branży? Nie olewaj terminów!

Jeśli coś klientowi obiecałeś, zrób wszystko, by dotrzymać tej obietnicy. Nie możesz zrealizować zadania w określonym czasie – uprzedź o tym! Nie każ klientowi zastanawiać się, czy w ogóle Wasza współpraca dojdzie do skutku i czy otrzyma on to, co mu obiecałeś. Czy otrzyma to w ogóle.

Chcesz być najlepszy w branży? Odbieraj telefony!

Niby oczywiste, ale jednak świadczy o profesjonalizmie. Nie możesz odebrać, oddzwoń. Ale jeśli umawiasz się z klientem na telefon o godzinie czternastej, to wyłączenie tego telefonu do następnego ranka jest absolutnie niedopuszczalne. Zwłaszcza bez słowa uprzedzenia, czy wytłumaczenia. Głupi SMS wystarczy. Klient będzie wiedział, na czym stoi. Nie mówię tu oczywiście o tzw. sytuacjach życiowych. Wiadomo, że jak potrąci Cię tramwaj, to może Ci być ciężko odebrać.

Chcesz być najlepszym w branży? Nie używaj lekceważącego tonu wobec klienta!

W zeszłym tygodniu wysłałam zapytanie do specjalisty (a przynajmniej tak mi się wydawało, że nim był). Chciałam zlecić usługę, o której sama mam nikłe pojęcie i nie mam narzędzi, by ją wykonać. Dostałam wycenę błyskawicznie. Jednak kiedy zaczęłam zadawać pytania, ton rozmowy zmienił się radykalnie. Poczułam, jakby ktoś robił mi łaskę, że w ogóle ze mną rozmawia. Że musi tłumaczyć oczywistości. Co więcej – usługa nagle magicznie potroiła swoją cenę!!! Zadałam za dużo pytań? Stałam się nagle roszczeniowym klientem? A może po prostu chciałam doprecyzować szczegóły? Ja wiem jedno – z tą osobą nie będę już współpracować. A swoich klientów postaram się nigdy nie postawić w sytuacji, w której poczuliby się tak jak ja wtedy.

Chcesz być najlepszy w swojej branży? Traktuj klienta jak człowieka. No, chyba że za bardzo zalezie Ci za skórę. Ale to już inna historia… ;).

1 thought on “JAK ZOSTAĆ NAJLEPSZYM SPECJALISTĄ W BRANŻY

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *