W moich szkoleniach zawsze bierze udział bardzo dużo wirtualnych asystentek. I choć nie prowadzę już warsztatów stricte dla nich, a dla wszystkich kobiet prowadzących biznesy usługowe online, to jednak wirtualna asysta jest wciąż bliska mojemu sercu. Sześć lat temu zaczynałam swoją działalność online właśnie w tym zawodzie. Dziś nie pracuję jako wirtualna asystentka, ale jako właścicielka agencji wirtualnego wsparcia widzę, jak bardzo ten zawód, a przede wszystkim świadomość przedsiębiorców zmieniła się przez ostatnie lata. Czego szukają obecnie przedsiębiorcy? Jak mogą im pomóc wirtualne asystentki? Posłuchaj!

Jeśli wolisz słuchać niż czytać:

„CZY WIRTUALNA ASYSTENTKA ZAPARZY MI KAWĘ?”

Kiedy sześć lat temu podjęłam decyzję o zmianie etatu na własną działalność i pracy jako wirtualna asystentka, musiałam zmierzyć się nie tylko ze wszystkimi przedsiębiorczymi problemami (klient, oferta, wycena, budowanie marki, rozliczenia i formalności), ale też ze świadomością przedsiębiorców, jeśli chodzi o zawód wirtualnej asystentki.

Ci, którzy prowadzili firmy, działające online i pracowali z różnymi podwykonawcami zdalnie, w zasadzie rozumieli, że również asystentka niekoniecznie musi pracować z nimi w tym samym biurze.

Bardzo często jednak moje rozmowy z potencjalnymi klientami, zaczynały się od wprowadzenia „edukacyjnego” i tłumaczenia, kim w zasadzie jest wirtualna asystentka. Niejednokrotnie pytano mnie o to, jak w takim razy zaparzy swojemu szefowi kawę, a moja odpowiedź, że nie ma tu mowy o relacji szef-pracownik spotykała się ze sporą konsternacją. Nauczyłam się w końcu mówić, że wirtualna asystentka co prawda kawy nie zaparzy, ale może ją zamówić z dostawą do domu/biura.

Dziś, niemal sześć lat później, zawód wirtualnej asystentki jest tak znany jak grafika czy copywritera, ale nie tylko ta świadomość rynku i przedsiębiorców zmieniła się w ciągu ostatnich lat.

WIRTUALNA ASYSTENTKA CZĘSTO MA OKREŚLONĄ SPECJALIZACJĘ

Dzisiejsze wirtualne asystentki to przede wszystkim mega wykształcone ekspertki, które często specjalizują się w określonej działce. Na rynku spotkamy więc osoby, które spełniają się w zadaniach technicznych, graficznych, pracują ze słowem, są świetnymi researcherkami czy wspierają twórców internetowych w produkcji content audio (podcasty) i video.

Co więcej, widzę bardzo duży potencjał i trend w tej specjalizacji i śmiem twierdzić, że będzie on jeszcze bardziej widoczny w najbliższych kilku latach. Dlatego osoby, które przychodzą do mnie na mentoring i chcą zostać wirtualnym asystentkami, zachęcam, by spróbowały wszystkiego i wybrały jedną albo dwie specjalizacje, w których staną się prawdziwymi wymiataczami.

Specjalizacja daje możliwość pracy na wyższych stawkach, wspierania przedsiębiorców w bardzo precyzyjnych zadaniach, a także budowania drugiej nogi biznesowej.

OBECNE WA TO ŚWIADOME PRZEDSIĘBIORCZYNIE

Doskonale wiedzą, że w dzisiejszych czasach dopasowanie się do szybko rozwijającego się rynku i cyfrowych możliwości to podstawa. Nie spoczywają więc na laurach, lecz same również korzystają ze wsparcia specjalistów i szkolą się, doskonaląc swój warsztat i przedsiębiorcze umiejętności.

Świadome przedsiębiorczynie doskonale zdają sobie bowiem sprawę z tego, jak ważny jest rozwój w każdym zakresie. Dbają o stałe poszerzanie swoich umiejętności, ale także rozwój kompetencji miękkich (mindset, motywacja, negocjacje itp.). Szczerze mówiąc, nie wyobrażam sobie, by ktoś prowadził dziś firmę i nie myślał o własnym rozwoju. 

Czy coś się zmieniło w tym zakresie? Trochę tak. Próg wejścia w zawód jest wyższy. Już nie wystarczą chęci dostęp do internetu. Trzeba mieć plan na siebie, opracowaną strategię działania i umiejętności, by wystartować i przebić się na rynku. Wirtualna asysta przestała być pracą „dorywczą”, jak to bywało kiedyś. Dziś przedsiębiorcy wolą zapłacić więcej, ale mieć dostęp do specjalistki, której nie trzeba będzie wprowadzać w zawód.

To także zmieniło się po stronie przedsiębiorców – oni doskonale wiedzą, że lepiej zatrudnić specjalistkę z prawdziwego zdarzenia, niż zmieniać podwykonawcę co pięć minut (albo z miesiąca na miesiąc).

 

ROŚNIE ZAPOTRZEBOWANIE NA SPECJALISTYCZNE USŁUGI

Coraz częściej spotykam się też z tym, że sami przedsiębiorcy wolą zatrudnić specjalistkę albo agencję, która oferuje dostęp do kilku specjalistek. Nawet jeśli mieliby za to zapłacić więcej. Dlaczego? Ponieważ z miesiąca na miesiąc rośnie ich zapotrzebowanie na specjalistyczne usługi.

Dużo częściej spotykam się też z zapytaniami o kompleksowe wsparcie. Moi klienci znacznie chętniej zatrudniają w miejsce wirtualnej asystentki, managerki, które prowadzą projekty, zarządzają biurem, zespołem i pilnują, by w firmach panował nie tylko porządek, ale też właściwy przepływ informacji.

Co ciekawe, ponieważ spora grupa wirtualnych asystentek specjalizuje się w prowadzeniu mediów społecznościowych, przygotowywaniu contentu audio i video czy obsłudze kursów i webinarów, coraz częściej trafiają do naszej agencji klienci, którzy szukają… obsługi administracyjnej. Odpowiadanie na maile, obsługa klienta, research, obsługa zamówień ze sklepów online wydają się dość zaniedbanym obszarem. Dziwi mnie to o tyle, że najwyższy poziom obsługi klienta może dać przedsiębiorcy 1000% do zajebistości, tfu do zaistnienia w oczach klientów jako firma, która dba o klienta.

 

PODSUMOWANIE

Wirtualna asyta, jak wiele nowych zawodów ewoluuje, zmieniając się i dostosowując do potrzeb rynku. Dzisiejsza wirtualna asystentka to świadoma siebie przedsiębiorczymi, która swoją wiedzą i ekspertyzą wspiera innych przedsiębiorców w prowadzeniu ich działalności online i offline.

Jeśli myślisz, by zostać taką i potrzebujesz wsparcia, zapraszam Cię na moją stronę www.karolinabrzuchalska.pl – sprawdź, jak mogę Ci pomóc w pierwszych krokach w zawodzie.

Jeśli natomiast szukasz wsparcia dla swojej firmy, umów się na 15-minutową niezobowiązującą rozmowę. Wejdź na moją stronę i sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić >> AGENCJA WIRTUALNEGO WSPARCIA

 


Dziękuję Ci, że poświęciłaś swój czas na przeczytanie i/lub przesłuchanie tego tekstu. Jeśli interesuje Cię freelance, zamiana etatu na własną działalność, skuteczny home office i skalowanie biznesu – pozostańmy w kontakcie:

Odwiedź moją stronę www.karolinabrzuchalska.pl.

Polub mój fanpage na FB.

Obserwuj mój profil na Instagramie.

I na LinkedIn.

Bardzo polecam Ci też moje podcasty: Co we freelansie piszczy, Jak dobrze zacząć oraz Freelance bez cenzury.

Jeśli masz jakieś pytania, zawsze możesz też do mnie napisać >> KLIKAJĄC TUTAJ

Karolina