O czym myślisz, kiedy słyszysz zwrot „skalowanie biznesu”? Jest to bardzo modne pojęcie, które określa wzrost Twojej firmy, jej rozwój. Zdobywasz nowych klientów, stajesz się rozpoznawalną osobą w Twojej branży… Jak sprawić, by właśnie tak wyglądała przyszłość Twojej działalności? I czy każdy biznes wymaga skalowania? O tym właśnie chciałabym Ci dzisiaj opowiedzieć.

Jeśli wolisz wersję do słuchania, znajdziesz ją tutaj:

Co według Ciebie jest najlepszym dowodem na skalowanie działalności? Kiedyś myślałam, że najlepszą metodą na rozwój mojego biznesu jest ciągła praca. To nie jest prawda. Mądre skalowanie wcale nie oznacza, że musisz być non stop zajęta.

Skalowanie biznesu to przede wszystkim zwiększanie naszej rozpoznawalności, zwiększanie zarobków, poszerzanie oferty oraz… budowanie zespołu. Pokazywanie się innym i sprawienie, że ktoś, kto szuka specjalisty w Twojej branży, w pierwszej kolejności pomyśli właśnie o Tobie.

Jak sprawić, żebyś była pierwszym skojarzeniem osoby, która słyszy o danym zawodzie?

Przemyśl swoją strategię

przemyśl swoją strategię

  • Czy w ogóle zależy Ci na skalowaniu?
  • Czy chcesz być twarzą internetu?
  • Czy może wolisz mieć stałe grono klientów i działać w ciszy i w spokoju?

Naturalne jest, że nie każdy chce być wszędzie i wyświetlać się w każdym medium społecznościowym. Czasami wystarczy kilku lub kilkunastu sprawdzonych klientów, z którymi dobrze się dogadujesz, by spokojnie mieć za co żyć (a nawet pojechać na urlop). I na dany moment nic więcej nie jest Ci potrzebne. Ale jeżeli chcesz działać szeroko i budować swoją rozpoznawalność i silną markę, przede wszystkim musisz określić, do kogo chcesz mówić? Kto jest Twoją grupą docelową?

I pamiętaj, że grupa docelowa nie jest czymś, czego szukasz. Grupę docelową należy zdefiniować. W przypadku mojej marki Pretty Well Done są to trzy grupy:

  1. Przedsiębiorcy, którzy chcą zatrudnić Wirtualną Asystentkę, Są to osoby, które są zainteresowane konusltacjammi, książką „Don’t stop me now, czyli zrobiłam biznes i co dalej?” oraz wszelkimi informacjami na temat tego, jak znaleźć wirtualne wsparcie.
  2. Wirtualne Asystentki, dla których mam przygotowaną ofertę konsultacji, mentoringu, program rozwojowy oraz kurs online, który ruszy na początku przyszłego roku.
  3. Freelancerzy, czyli osoby, które chcą działać samodzielnie i szukają wskazówek, jak i od czego zacząć. I znajdą je w mojej pierwszej książce „Rzuciłam pracę i co dalej?„.

Dlaczego tak ważne jest, żeby określić, do kogo kierujesz swoje treści? Ponieważ dopiero kiedy dobrze zdefiniujesz swoją grupę, zaplanujesz, co i w jaki sposób chcesz jej powiedzieć i określisz miejsca, w których znajdują się Twoi odbiorcy, możesz zacząć budować wizerunek swojej marki.

Jak zwiększyć swoją rozpoznawalność?

jak zwiększyć swoją rozpoznawalność

Są to sposoby, o których mówi się od lat. Natomiast najważniejsze jest to, żeby działać. Konsekwentnie pojawiać się w miejscach, w których są Twoi odbiorcy i tam tworzyć swoje treści. Co możesz robić?

  • Pisz blog ekspercki;
  • Publikuj artykuły na LinkedIN;
  • Nagrywaj video, podcasty i Insta Stories;
  • Pojawiaj się na spotkaniach networkingowych.

I nie chodzi tylko o to, żeby wyskakiwać ludziom z lodówki. Trzeba to robić na tyle umiejętnie, żeby odbiorcy chcieli czytać Twoje treści, żeby z niecierpliwością czekali na kolejny artykuł, post czy nagranie.

Jak nawiązać relację z klientem?

relacje z klientem

Co możesz zrobić, żeby Twoi odbiorcy łaknęli kontaktu z Tobą i żeby interesowało ich, co chcesz powiedzieć?

  • Bądź autentyczny i nie udawaj, że zawsze wszystko jest w porządku, jeśli nie jest (znasz te konta ociekające lukrem na Instagramie, prawda?);
  • Miej coś sensownego do powiedzenia, dziel się wiedzą;
  • Dawaj wartość, buduj swoją pozycję eksperta.
  • Pomagaj innym, nie oczekując niczego w zamian.
  • Docieraj do klientów nie tylko przez reklamy, ale budując relacje.

Buduj skojarzenia, wykorzystuj mnemotechnikę, o której opowiadałam w poprzednim odcinku podcastu. Dlaczego? Ponieważ skojarzenia są zakotwiczone w naszym umyśle. I jeżeli zbudujesz w umysłach swoich odbiorców takie skojarzenie, że na słowo „fotograf” czy „freelancer” zobaczą właśnie Ciebie, to wygrałaś.

Najlepszy moment na rozwój i budowanie zespołu

relacje z klientem

Dzięki budowaniu relacji i skojarzeń zaczniesz zdobywać nowych klientów i szybko dostrzeżesz, że Twoja firma się rozwija, że zaczyna rosnąć, a Ty faktycznie znajdujesz się nagle w trybie ciągłej zajętości. I w momencie, kiedy masz już tyle zadań, że sama nie jesteś w stanie ich wykonać, to jest kluczowy moment na zbudowanie zespołu, dzięki któremu:

  • zyskujesz zaufanie innych,
  • możesz obsłużyć większą liczbę klientów,
  • zaczynasz zarabiać więcej’
  • skalujesz swój biznes.

Pamiętaj, że to Ty decydujesz o tym, do jakiego etapu chcesz się rozwijać. Być może chcesz pracować z jedną asystentką, z dwiema, a może zatrudnisz całą agencję podwykonawców. Wybór należy do Ciebie. Nie bój się marzyć i sięgać daleko. Nawet jeśli w tej chwili nie jesteś na tym etapie, na którym być chciała, małymi krokami dojdziesz tam, dokąd chcesz. O ile sobie na to pozwolisz. Jeśli dasz sobie przyzwolenie na to, że chcesz zarabiać więcej, chcesz skalować swój biznes i budować świadomą markę, opartą na misji, wizji i celu. I tego ci życzę.

Kiedy powinno nastąpić skalowanie biznesu? Wtedy, kiedy będziesz na to gotowa.

Masz pytania? Napisz do mnie 🙂 >> kontakt@prettywelldone.pl

PS A jeśli chcesz więcej sposobów na skalowanie i myślisz o zatrudnieniu Wirtualnej Asystentki, polecam Ci moją książkę:


Dziękuję Ci, że poświęciłaś swój czas na przeczytanie i/lub przesłuchanie tego tekstu. Jeśli interesuje Cię praca Wirtualnej Asystentki, praca na freelansie, skuteczny home office i skalowanie biznesu – pozostańmy w kontakcie:

Polub mój fanpage na FB

Obserwuj mój profil na Instagramie

I na LinkedIn też Zawsze też możesz do mnie napisać, jeśli masz jakieś pytanie >> KLIKAJĄC TUTAJ

Karolina