„Buduj markę osobistą” – słyszysz z każdego kąta. „Tylko silna marka osobista pomoże Ci wzmocnić pozycję ekspertki” – mówią. A ekspertka, wiadomo, ma lepiej. Klienci przychodzą do niej sami, nie narzeka na brak zleceń – co w dzisiejszych czasach jest nie do przecenienia. Tylko czy na pewno? Czy na pewno silna marka osobista pomoże Ci zarabiać więcej? Czy musisz budować tę markę osobistą, by prowadzić dobrze zarabiającą firmę? Na te pytania postaram się znaleźć odpowiedź w dzisiejszym odcinku podcastu. Zapraszam serdecznie.
Jestem niemal przekonana, że zwrot „marka osobista” słyszałaś odmieniany przez przypadki tysiące razy. Że trzeba mieć silną markę osobistą, jeśli chcesz zarabiać. Że budujesz ją od pierwszego napisanego w sieci zdania. Że budując markę osobistą, nie oddzielisz już życia prywatnego od firmowego.
CZYM JEST MARKA OSOBISTA
Zacznijmy zatem od definicji. Czym jest marka osobista? W bardzo dużym skrócie jest to wizerunek, jaki wykreujemy w sieci i poza nią. To wszystko to, co myślą o nas inni. Jak nas postrzegają, jakimi cechami nas określają i w końcu, co mówią o nas, gdy wychodzimy z pokoju. Dobrze zbudowana marka osobista pomaga wyróżnić się w sieci, znaleźć klientów, z którymi współgra nasz wizerunek i nasze wartości. Często pomaga nie tylko w życiu zawodowym, ale też prywatnym.
I tu bardzo często pojawia się pytanie, czy mocna marka osobista wzmacnia sprzedaż? Może, ale wcale nie musi i zaraz powiem Ci dlaczego…
Jeśli wolisz słuchać niż czytać:
Wydawać by się zatem mogło, że jeśli chcesz zaistnieć w sieci, powinnaś od samego początku świadomie kreować swój wizerunek. Myśleć o tym, co publikujesz, jak chcesz być postrzegana przez innych. Jakie wartości chcesz im przekazywać. Ktoś mógłby jednak powiedzieć, że taka kreacja nie ma nic wspólnego z prawdą – w końcu jest tylko kreacją. W budowaniu marki osobistej jest jednak jeden bardzo ważny element, którego nie należy pomijać – marka musi być autentyczna. I serio, jeśli zaczniesz kreować coś, czego nie ma, coś, z czym nie jesteś spójna, Twoja społeczność błyskawicznie to zauważy i… straci do Ciebie zaufanie.
MARKA OSOBISTA A MARKA FIRMY
Czy każdy musi budować markę osobistą? W pewnym sensie budujemy ją od samego początku. Niezależnie od tego, czy prowadzisz firmę pod własnym nazwiskiem, czy też działasz pod określonym brandem, jeśli pokazujesz się światu, mówisz, edukujesz, przekazujesz treści i swoje doświadczenie – będziesz budować markę osobistą. Na niej bowiem często opiera się Twoja pozycja zawodowa.
Jest to szczególnie widoczne, jeśli prowadzisz jednoosobową działalność. Firma to Ty. Twoja wiedza, Twoje doświadczenie, Twoje know-how. Pokazujesz się w mediach społecznościowych, publikujesz posty, tworzysz podcasty, video, wypowiadasz się – budujesz swoją pozycję eksperta. Oczywiście są sytuacje, w których możesz świadomie zrezygnować z tego, by to na twojej twarzy opierała się moc marki – dzieje się to najczęściej wtedy, gdy firmę tworzy kilka osób i wspólnie pracują oni na wizerunek marki.
Zakładając więc działalność, musisz podjąć decyzję na temat tego, jak będziesz działać. Znam bardzo silne brandy, które nie pokazują w ogóle właściciela czy lidera firmy. I też radzą sobie świetnie. Jednak w większości przypadków jednoosobowe działalności opierają swoją moc na wizerunku właściciela – i na takich firmach dziś się skupię.
Jeśli działasz więc w biznesie usługowym online i zastanawiasz się, jak silna marka osobista może Ci pomóc w zarabianiu, słuchaj dalej.
BUDOWANIE MARKI OSOBISTEJ – NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ
Zacznijmy od tego, że marka osobista to nie kolory, logo i fonty. Oczywiście, identyfikacja wizualna jest ważna, ale nie jest kluczem do tego, byś zbudowała silną markę osobistą. W zasadzie ta otoczka jest tylko dodatkiem. Najważniejsza jest Twoja wiedza, to co dajesz od siebie klientom, jak się im z Tobą pracuje. Nie wystarczy gra pozorów – na markę osobistą trzeba zapracować. To, że powiesz o sobie jako o osobie kompetentnej, nic nie znaczy. Serio. Musisz swoim działaniem, usługami, umiejętnościami udowodnić, że tak rzeczywiście jest.
Liczy się nie otoczka, a wnętrze. To, co sobą reprezentujesz. Jak traktujesz klientów. Jak się komunikujesz ze swoją społecznością. Marka osobista to nie kilka(naście) postów napisanych w mediach społecznościowych. To konkretny wizerunek, na który pracuje się długimi miesiącami. Tak, dokładnie. Długimi miesiącami. To często długofalowy, żmudny proces i ciężko oczekiwać efektów po kilku tygodniach pracy. Pocieszające natomiast jest to, że jeśli zbudujesz naprawdę silną markę, długo będziesz czerpać z tego profity.
KIEDY I JAK ZACZĄĆ BUDOWAĆ MARKĘ OSOBISTĄ
Budujesz ją cały czas! Tak, jak napisałam, od pierwszego opublikowanego w sieci zdania. Budowanie marki to nie tylko praca nad rozpoznawalnością. To przede wszystkim praca z wartościami, praca nad jakością tego, co dajesz innym. Co z tego, że klienci będą Cię rozpoznawać, będą znali logo i markę, jak nie będą chcieli z Tobą pracować. Skup się na tym, co jest naprawdę ważne – na dawaniu z siebie 200%. Jeśli będziesz świetnym zleceniobiorcą, zaangażowanym, kompetentnym, klient wybaczy Ci brzydkie logo. Odwrotnie nigdy.
Pamiętaj, że w budowaniu marki liczy się spójność, autentyczność i… wytrwałość. Przyda się też cierpliwość, bo na efekty naszych działań często trzeba poczekać dłużej niż kilka tygodni. Nie wystarczy napisać kilku postów w mediach społecznościowych. Od czego zacząć? Naturalnie od określenia do kogo kierujesz swoje treści, co chcesz dać swoim klientom i czy oni na pewno potrzebują tego, co masz im do zaoferowania. Od publikowania przydatnych Twojej grupie odbiorców treści. Od pomagania innym. Pokazania się jako ekspert, który daje wartość.
Pamiętaj też, że można mieć silną markę osobistą i nie zarabiać nic! Co z tego, że będziesz wszystkim i wszędzie pomagać, jeśli nie powiesz słowa o swojej płatnej ofercie. Ten temat dotyczy zwłaszcza osób, które boją się sprzedawać. Latami mówią w sieci o tematach, w których są ekspertami, ale zapominają wspomnieć, że mają płatną ofertę.
CZY ZATEM SILNA MARKA OSOBISTA WZMACNIA SPRZEDAŻ?
Tak, pod warunkiem że w ogóle zaczniesz sprzedawać, a nie tylko „być ekspertem”. Dobra wiadomość jest taka, że jeśli świadomie i konsekwentnie będziesz pokazywać się jako ekspert i mówić o płatnych ofertach, możesz zarobić całkiem satysfakcjonujące pieniądze. Jeśli pokażesz się światu jako ekspertka od… z pewnością przyciągniesz osoby, które będą chciały z Tobą pracować.
Z drugiej strony mając nawet najlepszą i najbardziej rozbudowaną ofertę, którą będziesz przedstawiać światu, możesz nie zarobić nic, jeśli ludzie nie poznają Cię i Tobie nie zaufają. Jak zatem widzisz, te dwa elementy (budowanie marki i sprzedaż) bardzo mocno idą ze sobą w parze.
JAK POŁĄCZYĆ BUDOWANIE MARKI Z PROWADZENIEM FIRMY
Załóżmy zatem na chwilę, że już prowadzisz firmę, masz zlecenia, ale zależy Ci na wzmocnieniu swojej marki, stworzeniu produktów, kreatywnych działaniach. Jak znaleźć na to czas?
Ktoś kiedyś zapytał mnie, czy da się zbudować tę markę po godzinach.
Nie. Powtórzę to jeszcze raz. Markę osobistą budujesz na każdym kroku. W każdym zadaniu. Każdej rozmowie z klientem. W każdej postawionej kropce, napisanym zdaniu, stworzonej grafice. Nie chodzi tylko o jakość pracy. Chodzi również o obsługę klienta, to czy potrafisz go słuchać, czy dotrzymujesz słowa, terminów, czy jesteś lojalna. Czy nie mówisz, że coś potrafisz zrobić, a tak naprawdę nie masz o tym pojęcia. I wreszcie, czy jesteś uczciwa i lojalna nie tylko wobec klientów, ale też innych osób z branży. Czy nie podbierasz klientów, nie obmawiasz innych za plecami, czy pracujesz w zgodzie ze swoimi wartościami. Czy masz te wartości w ogóle.
Marki osobistej nie zbudujesz, siadając do komputera i tworząc wymyślne loga, slogany i fonty. Podstawową i największą wartością Twojej marki jesteś Ty sama. Reszta to tylko dodatki. Dlatego jeśli zastanawiasz się, od czego zacząć, odpowiedź jest bardzo prosta i stara jak świat: zacznij od siebie. Od swojego wnętrza, swoich wartości. A dopiero potem zainwestuj w elegancki płaszczyk i błyszczące buciki.
Powodzenia 🙂
Dziękuję Ci, że poświęciłaś swój czas na przeczytanie i/lub przesłuchanie tego tekstu. Jeśli interesuje Cię freelance, zamiana etatu na własną działalność, skuteczny home office i skalowanie biznesu – pozostańmy w kontakcie:
Odwiedź moją stronę www.karolinabrzuchalska.pl.
Polub mój fanpage na FB.
Obserwuj mój profil na Instagramie.
I na LinkedIn.
Bardzo polecam Ci też moje podcasty: Co we freelansie piszczy, Jak dobrze zacząć oraz Freelance bez cenzury.
Jeśli masz jakieś pytania, zawsze możesz też do mnie napisać >> KLIKAJĄC TUTAJ
Karolina