Budowanie marki osobistej w sieci to nie jest prosta sprawa. Jak działać, żeby nie tylko mieć klientów, ale również aby ci klienci Cię rozpoznawali i automatycznie kojarzyli dany zawód czy produkt z Tobą? O tych nie zawsze oczywistych sposobach na kreowanie własnego wizerunku i budowanie pozycji eksperta w sieci będzie dzisiejszy wpis.

Jeśli wolisz wersję słuchaną, znajdziesz ją tutaj:

Czym jest marka?

Twoja marka to przede wszystkim Ty. Już od pierwszego zdania opublikowanego w sieci zaczynasz kształtować swój wizerunek. Wizerunek eksperta, który wie o danej branży praktycznie wszystko. A na pewno bardzo dużo. Chcesz pokazać klientom, że warto od Ciebie kupować usługi czy produkty, że warto z Tobą współpracować.

Początkujący freelancerzy często zastanawiają się nad tym, jak pokazać swoim klientom, że są specjalistami i można im zaufać. Że posiadają naprawdę sporą wiedzę. Że ich umiejętności wybiegają daleko poza umiejętności innych. Są na to sposoby i dzisiaj opowiem Ci o kilku z nich.

Twój wizerunek w mediach społecznościowych

wizerunek w mediach

Do prezentacji umiejętności doskonale nadają się media społecznościowe:

  • własne konto na Facebooku,
  • profil na LinkedIn,
  • Instagram i Insta Stories,
  • Pinterest,
  • grupy (fotograficzne, dla freelancerów, dla Wirtualnych Asystentek itd.).

W tych wszystkich kanałach możesz pokazywać swoją wiedzę i budować pozycję eksperta, publikować posty, tworzyć grafiki, prowadzić live’y. Możesz przyzwyczajać klienta do tego, żeby śledził Twoje treści, dzielił się nimi i miał świadomość, że znasz się na rzeczy.

Jeśli chodzi o grupy w mediach społecznościowych, to warto brać udział w dyskusjach, odpowiadać na pytania, wspierać innych swoim doświadczeniem. Pokazujesz dzięki temu, że nie tylko posiadasz wiedzę, ale też chętnie dzielisz się nią z innymi, nie tylko za pieniądze. W ten sposób budujesz swój wizerunek i pozycję swojej marki. Jest to wstęp do tego, żeby inni zaczęli Ci ufać i traktować jako specjalistę w danej dziedzinie. Żeby kojarzyli Cię z danym zawodem i polecali Twoje usługi następnym klientom.

Publikowanie we własnych mediach

publikowanie we własnych mediach

Kolejny sposób to tworzenie treści we własnych mediach, takich jak blog, podcast czy kanał na YouTube. W tych miejscach możesz zamieścić dłuższy materiał, pokazać swoją wiedzę w szerszym zakresie i dotrzeć do osób, które nie mają kont w mediach społecznościowych.

Zaletą tej metody jest jej trwałość. Posty na Facebooku są widoczne tylko przez chwilę i szybko znikają z feeda, zastępowane innymi treściami. Jeśli ktoś nie zajrzy do Ciebie specjalnie, często nawet nie trafi na Twoje posty. Natomiast opublikowany podcast, video czy artykuł pozostają w sieci na dłużej. Możesz je udostępniać w wielu miejscach, sprawiając, że są jeszcze bardziej dostępne.

Zastanawiasz się, gdzie publikować? Na pewno warto być w wielu miejscach, zwiększając swoją szansę na dotarcie do innych. Na początek jednak polecam Ci wybranie tego kanału, w którym czujesz się pewnie. Co szalenie istotne, musisz wybrać takie medium, w którym są obecni Twoi klienci. To jest podstawa, o której nie możesz zapomnieć. Zauważ, że nie każdy lubi czytać, nie każdy lubi słuchać podcastów czy oglądać wideo. Dlatego, żeby mądrze żonglować treściami, warto przede wszystkim sprawdzić, gdzie najczęściej pojawiają się Twoi odbiorcy. I w tym kanale zacząć działać. Oczywiście w zgodzie ze sobą. Jeśli widok kamery Cię paraliżuje, format wideo może nie być dla Ciebie. Nawet jeśli są tam Twoi klienci. Polecam Ci jednak spróbować. Być może po kilku nagraniach okaże się, że kochasz nagrywać.

Własne produkty

własne produkty

Ostatni sposób, o którym chciałabym dzisiaj wspomnieć, to Twoje własne produkty. Może to być kurs, webinar, e-book czy książki. Jak na przykład ta, która stoi na półce za moim biurkiem, Rzuciłam pracę i co dalej, czy też moja najnowsza książka Don’t stop me now, czyli zrobiłam biznes i co dalej, której premiera odbędzie się już za niecały miesiąc, czyli 14 grudnia w Poznaniu.

Własny produkt idealnie pokazuje Twoją wiedzę i wspiera budowanie marki osobistej. Dlaczego? Ponieważ prezentujesz w nim bardzo szeroki zakres swojej wiedzy, dzielisz się nią z odbiorcą i jednocześnie dajesz mu cząstkę siebie.

Skąd wziąć pomysł na własny produkt?

pomysł na własny produkt

Jeśli czujesz, że jakiś temat wymaga omówienia, że nie został jeszcze wyczerpany i możesz dopowiedzieć coś do tego, co już zostało w sieci powiedziane, wówczas zastanów się, czy nie warto oprawić tego w produkt. W serię podcastów sprzedawaną na Twoim kanale, w e-book, wideo, czy wreszcie książkę.

Skąd czerpać inspirację?

  • z własnych wpisów w mediach społecznościowych,
  • z pytań i dyskusji w grupach na Facebooku czy LinkedIn,
  • z rozmów z klientami i innymi freelancerami
  • z doświadczenia, które zdobyłaś przez lata pracy w danej branży.

Te wszystkie elementy można zebrać w jeden schemat, stworzyć produkt i pokazać innym, co Ty naprawdę potrafisz.

I na koniec chciałabym, żebyś zapamiętała jedną, niezmiernie ważną rzecz. Nie wystarczy po prostu być w mediach społecznościowych. Trzeba pamiętać, do kogo kierujesz swoje treści, swój przekaz. Do kogo chcesz komunikować. Bo jeżeli nie będziesz tego wiedzieć, to nikt nie będzie chciał ich słuchać, czytać czy oglądać.

Natomiast, jeśli wyobrazisz sobie tę osobę, która słucha Cię po drugiej stronie mikrofonu, która patrzy zza kamery, która czyta ten tekst — uwierz mi — jeżeli ją sobie zwizualizujesz i będziesz mówić jej prosto do ucha, prosto do serca, szybko zdobędziesz rzeszę osób, które będą chciały czytać, słuchać, oglądać i czerpać od Ciebie wiedzę garściami.

I tego Ci życzę :).