sposób na poszukiwanie klientów

TWÓJ SPOSÓB NA POSZUKIWANIE KLIENTÓW NIE DZIAŁA? ZMIEŃ GO!

Po długich miesiącach pracy jako freelancer muszę przyznać, że etat to jest jednak wygodny. Dostajesz pracę, wykonujesz swoje obowiązki, pensja wpływa regularnie na konto i nie przejmujesz się niczym. Nie interesuje Cię płynność finansowa – w końcu co miesiąc wiesz, ile zarobisz. Nie musisz co chwilę aktywnie szukać pracy. Freelance rządzi się swoimi prawami. I mimo iż ma wiele zalet, nie zawsze należy do nich ta strona finansowa. Nie każdy lubi aktywne poszukiwanie klientów. Nie zawsze też znajdują się oni wtedy, kiedy ich poszukujesz. Bywa, że chude miesiące trwają nieco dłużej, niż zakładałaś. Jeśli tak jest i Twój sposób na poszukiwanie klientów nie działa, zmień go!

Wspomniałam, że etat jest pozornie wersją bezpieczniejszą. Jeśli nie lubisz zawirowań na swoim koncie i tego, że raz świeci pustkami, a innym razem pęka w szwach (oczywiście życzę Ci tego drugiego!), to być może freelance nie jest dla Ciebie. Pamiętaj jednak o jednym: pracując na etacie, masz zazwyczaj tylko jedno źródło dochodów. Jeśli je stracisz, Twoje finansowe podstawy prawdopodobnie dość mocno się zachwieją. Prowadząc własną działalność, rzadko kiedy jest tak, że masz tylko jednego klienta. Zazwyczaj obsługujesz ich kilku, więc utrata jednego, nie wstrząśnie Tobą tak bardzo, jak utrata wszystkich. I umówmy się, rzadko kiedy jest tak, że odchodzą wszyscy na raz. Poza tym masz jeszcze poduszkę finansową – bo masz, prawda?

Aktywne poszukiwania klientów – stały punkt na liście obowiązków

aktywne poszukiwanie klientów

Jako przedsiębiorca musisz zdać sobie sprawę z tego, że aktywne poszukiwanie klientów jest dla Ciebie tak samo ważne jak sama praca i świadczenie usług. Nie chodzi tylko o zdobycie pierwszych zleceń. Klienci się zmieniają, zlecenia się kończą, Ty uczysz się coraz więcej i będziesz szukać coraz ambitniejszych zadań. Im szybciej zdasz sobie sprawę z tego, że aktywne poszukiwania klientów to jeden z Twoich obowiązków jako przedsiębiorcy, tym lepiej. Co robić jednak, kiedy ten element Twojej działalności kuleje?

Jak szukać, żeby znaleźć?

jak szukać i gdzie szukać

Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że kiedy nie możesz znaleźć klientów, samo hasło „szukaj aktywnie” sprawia, że masz ochotę skoczyć z mostu. Czasem bowiem jest tak, że aktywne poszukiwania rzeczywiście nic nie dają. Jeśli jesteś właśnie tym przypadkiem, zastanów się, dlaczego tak jest.

Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów. Albert Einstein

Co zrobić, jeśli Twoja metoda poszukiwania nie działa? Możesz próbować wciąż w ten sam sposób, licząc na szczęście i to, że w końcu kiedyś się uda. Dużo lepiej jednak jest zweryfikować swoje poszukiwania i… je zmienić!

Najprostszym sposobem jest skonsultowanie swoich sposobów poszukiwań. Pokaż bardziej doświadczonej osobie aplikacje, które wysyłasz do klientów. Być może masz znajomego, który pracuje w HR. Poproś niech rzuci okiem na Twoje maile, listy motywacyjne i podpowie Ci, co można zrobić inaczej.

Zmień miejsce poszukiwań

zmień sposób szukania

A może wcale nie jest tak, że Twoje maile są złe. Może po prostu szukasz w nieodpowiednich miejscach. Może Twoich klientów wcale nie ma np. na Facebooku, a są na LinkedInie, albo na Instagramie, albo jeszcze gdzie indziej.

Może potrzebujesz osoby, która Cię wypromuje. Świetnym sposobem, który sprawdza się w biznesie są działania networkingowe i polecenia. Pamiętaj, jeśli Ty polecasz kogoś, to z dużym prawdopodobieństwem ten ktoś będzie polecał Ciebie. Oczywiście o ile Cię zna. Bo sam fakt, że polecisz komuś np. Panią Swojego Czasu nie sprawi, że ona w swoich mediach będzie mówić o Tobie ;).

Zastanów się też, czy nie potrzebujesz mentora – osoby, która poprowadzi Cię przez meandry biznesu, będzie promować i wspomagać Twoją działalność, pomoże Ci znaleźć właściwe rozwiązania i udzieli odpowiednich porad. Mentor ponadto podzieli się z Tobą swoją wiedzą, doświadczeniem, ponieważ on sam osiągnął już to, co Ty chcesz osiągnąć. Nie musisz uczyć się na swoich błędach (te i tak popełnisz 😉 ), możesz wyciągnąć wnioski z działań innych osób.

Zaplanuj swoje działania

planuj swoje działania

Jakiejkolwiek ścieżki dla swojego biznesu i poszukiwania klientów nie wybierzesz, zaplanuj swoje działania. W prowadzeniu firmy bardzo istotne jest to, by nie działać chaotycznie. Masz już klientów? Myśl do przodu, szukaj na zapas. Nie stój w miejscu, lecz bądź aktywna.

Nie wyrabiasz na zakrętach? Trzymaj rękę na pulsie! Patrz, co robią inni, udzielaj się w grupach, chodź na spotkania networkingowe, pokazuj się innym z jak najlepszej strony.

Pomyśl, gdzie możesz być obecna. W jakiej formie. Jak często się pojawiać i kiedy. Zastanów się nad językiem, jakim się komunikujesz z innymi. Przeanalizuj swoje kanały, formy promocji, docierania do klientów. Spraw, by myśląc o Wirtualnej Asystentce, klienci kojarzyli właśnie Ciebie. Idealnym sposobem dotarcia do innych są bowiem polecenia. Im lepiej będziesz świadczyć usługi, im lepiej inni będą mówić o Tobie, tym większa szansa, że to nie Ty będziesz poszukiwać klientów, ale że klienci będą znajdować Ciebie. Czego Ci serdecznie życzę 🙂

Ps. A jeśli już masz okres przestoju zobacz, jak możesz go wykorzystać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *